Pages

26 May 2010

Don't POINT out ur finger

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

ecece.title bahase omputih, bajet nak buat post lam bi la konon.poOdah..

Bicara tentang akhlak dan peribadi.sampai mati pon tak habis. bicara tentang keruntuhan moral dan perangai liar. 10 jilid buku pon tak cukop. Skarang ni merata la kita bleh dengar brita about bayi kene buang, bayi kene tanam, bayi tinggal n many more. Mreke-mreke yang TERGAMAK nak buang baby 2 macam xde perasaan je kan. i really dont understand pe yang diorang pikirkan. Dah la satu masalah diorang buat (which is mengandung / berzina) then diorang double kan lagi masalah diorng dgn buang baby 2.

Eh H E L L O people ! yang korng buang tu manusia.baby.homosapien. bukan nye korng buang kertas or daun2 kering. sedar ke tak sedar pe yang korang buat ni. Mana pergi akal rasional korang yang di anugerahkan Allah 2.gune la sikit wahai manusia ooi. (oOps.teremosi pulak.maaf2)

y are this happen.? bila dengar je brita orang buang baby. macam-macam pertuduhan kluar. salah kan kaum perempuan sebab tak pandai jage diri la.buat keputusan teburu-buru la. yang salah kan kaum lelaki pon ade jugak.kate lelaki tak pandai kawal nafsu la.laki yang mengayat pompuan. ibubapa pon turut tersenarai dalam list salah laku buang bayi. people says dat, ni sume salah mak bapak yang tak pandai didik anak2.yang tak kawal pergaulan anak2 diorng.

kenape.kenape.
kenape bile ade masalah besar macam ni kita sume nak salah kan orang lain. kenapa kita nak tunding jari kita, kita tolak 100% kesalahan 2 pada 1 pihak? kenape kita tak tunding jari pada diri sendiri. tanya diri sendiri.
ape peranan kita sebagai ummah.sbg kakak.sbg abg.sbg adik.dan sbg kawan. ape yang kita dah bantu dalam menyelesaikan masalah ni.

masalah smakin menjadi-jadi.bukan berkurangan. Risau juga tengok generasi-generasi baru ni. well.diorang kn lahir zaman millinium.zaman techno canggih2. otak pon lebih pandai.pantang di tego o di nasihat. memberontak je keje. Daripd kita tunjing2 jari.bek kita simpan je jari kita 2. kita hulurkan tangan plak.tuk bantu mreke2 yang tak dapat membezakan mane yang sampah dan mane yang bukan.

5 comments:

faiz abu bakar said...

saye sokong anda!!

itsme said...

saye pon .. salah kita sendiri :D

Adibah yahaya said...

saya rasa kite mmg besalah. sbb kita xmemainkan peranan sbg masyarakat,

faiz abu bakar said...

masalahnye aku sbg masyarakat ni , tak tau ape peranan aku

NEUTRONIC's said...

saye setuju dgn pendapat saudari..wahhh..dh cm titas jew..hehe..