Assalamualaikum & Salam Sejahtera
Beberapa hari lepas.saya telah menegur seorang rakan melalui satu post. mungkin cara teguran saya 2 salah dan mungkin juga ia agak kasar. Dia telah terasa hati. katanya tiada dendam dihati.dia telah lupakan perkara tu. Namun kata-kata di setiap comment fb menunjukkan yang dia masih lagi tidak dapat melupakan perkara tersebut.
Saya tidak menyalahkan dia.malah, saya paham perasaan dia. sebab saya juga penah mengalami situasi sebegini.hati kalau dah dilukai oleh seorang kawan.memang saket beb. susah nak baik. macam luka.meninggal kan kesan parut.
Tapi perjalanan hidup mengajar saya menjadi lebih matang. Biarlah orang nak benci saya.saya tak kesah.
kak hanis penah pesan.
"biar orang benci kita dekat dunia ni, sebab masih ada ramai lagi yang sayang. jangan biar diri kita dibenci Allah, kerana tidak ade yang menyayangi kita di akhirat kelak."
Saya harap dia pon begitu juga.kerana dia ada lah seorang rakan yang baik. Saya akui kesalahan saya menegur dia dengan cara yang salah. InsyaAllah di masa hadapan akan saya cuba perbaiki kesilapan diri.
Siapa kita untuk berdendam dan marah yang terlampau terhadap orang lain yang sama-sama seperti kita, yakni ciptaan Allah Yang Maha Esa. Allah Maha Pengampun, Nabi pon memaafkan umat nya. ini kan lagi kita. Manusia biasa yang dicipta melalui setitis air mani yang hina.
Saya menyeru agar kita dapat dan cuba mendidik diri kita menjadi seorang pemaaf.
sebagaimana firman Allah.
"Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh"
[Al-A'raf, 7:199]
Wahai rakan.maaf di atas khilaf dan salah diriku. Sungguh, aku tidak sengaja melukakan mu.
6 comments:
come on lah dieba..kita semuakan dah besar..don't take heart tu utk semua org meyh..(^^,)v
lol.aku xtake heart pon. sometime lisa kite kne sesali perbuatan kita untuk mnjadi lebih matang. klu kita tak sesal. 1 day kita mungkn ulang kesilapan yg same.
haha dibah yang insaf .. sweet gitu ..
penambahan
-iman manusia nek dan turun
itu gunanya rakan tegur menegur..
damn israel damn
dat y aku ckp. klu iman pon boleh turon naik. ni kan lagi smangat manusia. pasti ade turon naik nye. kite kan manusia.
adibah saya sayang awak
uhuh..i agree..nice point..x)
Post a Comment