Pages

05 February 2014

Bandung

Assalamualaikum.

Last year i went to Bandung, Indonesia.
City of Shopping.

Flight tiket dapat yang murah. It cost me around RM290 for round trip. For the hotel, if you have no idea where to stay, you can just google cheap hotel around Bandung City or you can use Agoda apps/ Agoda website. I use Agoda apps to find convenient, cheap and comfortable hotel. But i didnt use the apps to make the booking because they dont accept Debit Master card. Saya belum mampu nak pakai credit card. what ever it is, before you make any decision, please read the review, it help, trust me. I stayed at Asoka Hotel (budget hotel). Nama je budget hotel tapi interior dia, ya rabbi, cantik. OK la not so bad for budget hotel. Puji lelebih karang ada yang kecewa pulak. Breakfast included for 2 person. This hotel cost me around RM85 per night per room which = IDR 315000. I make the reservation thru email. info@asokahotel.com.

If you didn't plan to use any Supir Services, i suggest you stay at the hotel located in the city itself.  Asoka Hotel walking distance dengan Toko Tiga, pusat jualan Jeans berjenama yang dikata kan murah. Dekat sana banyak angkut-angkut / angkutan, some sort of bas tapi menggunakan mini van. Murah je angkutan ni, dalam 70sen depends on destination.

Dekat sana, saya guna perkhidmatan Supir (driver) - kalau tak biasa pegi bandung or kalau pegi dengan family, better amik la supir ni. senang nak bergerak dari naik angkutan tu. Karang ada yang tercicir pulak. City tour dalam RM100 termasuk upah, minyak, parking, semua sekali. Tapi kalau pegi tempat jauh-jauh macam gunung berapi tu mahal sikit la dia charge, dalam RM150 - RM200.

To be honest, pegi bandung was awesome. Maybe lagi happening untuk makcik - makcik yang gila shopping. Dekat sana banyak factory outlet, rejected branded baju memang jauh lebih murah compare dengan factory outlet dekat Malaysia ni. Pasar Baru toksah cakap la, kalau dah masuk memang tak reti nak keluar makcik-makcik ni. One thing i dont like about pasar baru is, kawasan tertutup yang sesak dengan manusia and perokok. Sesak nafas jugak la. oh and dekat dalam Pasar Baru ni ada FREE WIFI.

Attraction yang paling best dekat bandung is the Gunung Berapi. Sebab dekat Malaysia takde Gunung Berapi. Ada 2 famous Volcano dekat Bandung, which is Gunung Tangkuban Perahu and Kawah Putih. Kawah putih saya tak sempat pegi, terlalu jauh. Gunung Tangkuban Perahu was magnificent. Antara gunung berapi yang masih aktif dan ramai yang menetap disekeliling gunung tu. Tapi only active keluarkan debu dan acid ke udara. Part api-api panas tu dah tak mampu dia nak keluarkan.

Bende yang paling tak best dekat Bandung is the Airport. The smallest airport i have ever been. sempit, sesak, tak teratur. Trans Studio bukan main gah kalah hollywood, sekali tengok airport, MasyaAllah, serupa stor belakang rumah saya ni je.

Apa-apa pun, it was great to be in Bandung. lot to learn for improvement.

Tips;
- Please dont pay them using MYR, nanti kita rugi.
- Dekat airport bandung kene bayar cukai before balik Malaysia. around IDR 75000 = RM20.

No comments: